2 weeks Fiji! - Reisverslag uit Nadi, Fiji van Bo Krause - WaarBenJij.nu 2 weeks Fiji! - Reisverslag uit Nadi, Fiji van Bo Krause - WaarBenJij.nu

2 weeks Fiji!

Door: Bo Krause

Blijf op de hoogte en volg Bo

03 December 2016 | Fiji, Nadi

De afgelopen 2 weken in Fiji waren fantastisch. Zon, snorkelen, relaxen, cocktails, zon, zon en nog meer zon. Dat is een goede samenvatting van de twee weken hier!

Toen we uit het vliegtuig stapten begon het besef te komen dat we echt in Fiji waren: een warme vochtige lucht van 32 graden kwam ons tegemoet. Een heel verschil met de regen, storm en 16 graden in Wellington! Toen we aankwamen in Fiji stond onze eerste beproeving al op ons te wachten: de bagage was niet aangekomen 'due to operational issues'. 73 stuks bagage was niet aangekomen, haha. Gelukkig hadden ze het goed geregeld: de bagage zou de volgende dag aankomen. We hadden geen moeite met door de Bio security zone te komen en de shuttle bus bracht ons direct naar het hostel. Allemaal erg goed geregeld.
Eerste indruk van Fiji: arm. Ik had vrijwel niks opgezocht over Fiji, dus wist eigenlijk helemaal niet goed hoe de situatie in Fiji was, maar dit had ik niet echt verwacht. De infrastructuur van Fiji deed erg slecht aan en de huizen zien er arm uit: de meeste mensen wonen in zelfgemaakte krotten. We kwamen er ook achter dat ontbijt, lunch en dinner niet zelf gemaakt konden worden, omdat de hostels geen keuken hebben waar je het kunt bereiden. Dat betekende dus elke dag uiteten gaan.
Die avond zijn we dus uit eten geweest, hebben we een prachtige zonsondergang aan het strand gezien en hebben we tours geboekt die we in Fiji wilden gaan doen.
De dag erna, vrijdag, zijn we de stad Nadi in gegaan. De stad deed denken voor mij aan een combinatie tussen Egypte en Istanbul: veel verkeer, veel mensen, iedereen probeert je naar zijn of haar winkel te lokken en je iets aan te smeren en zelfs de reisorganisaties zorgen ervoor dat ze je geld krijgen door je allemaal aanbiedingen op straat te doen. We hebben uiteindelijk gehapt naar een aanbieding: 6 nachten eilandhoppen op de Yasawa eilanden.
Ons hostel waarin we verbleven (aan the Wailoaloa Beach) was maar een paar minuten lopen van het strand vandaan en had een eigen zwembad. Ideaal dus wanneer het warm was en je niet in de zee wilde zwemmen of wanneer het simpelweg te warm was om de paar minuten naar de zee te lopen. De mensen hier vond ik niet zo leuk. De hostels in deze omgeving zitten vol met feestende studenten die 24/7 op het strand liggen en cocktails en bier drinken alsof het water is. Het gaat er hier niet om wie het meeste heeft meegemaakt en leuke verhalen kan vertellen, maar wie het meeste kan drinken, wie het bruinste is en wie er het sexiest bij loopt. Erg oppervlakkig dus.
Op zaterdag hebben we wat over het strand gelopen, gezwommen in de heerlijk 25 graden zee en vooral een heleboel foto's gemaakt.
's Zondags was onze eerste tour: Whale's tale full day tour. Met een schoener (zeilboot) zijn we naar Snorkeling Island gegaan. Een prachtig erg klein eiland met hagelwitte koraal stranden. De zeiltocht erheen was fantastisch: we kregen champagne aan boord, fruitmaaltijden en de crew was erg goedlachs en speelde Fiji liedjes op hun gitaren. We hebben rond het eiland gesnorkeld en helaas zagen we dat een heel gedeelte van het koraal dood was. Gelukkig waren er nog veel vissen om te zien. 's Avonds zijn we toen we terugkwamen van de tour in de nacht de zee in gegaan om te zwemmen en af te koelen en zijn we vroeg gaan slapen.
De volgende dag verliep helaas wat minder smooth. Het begon met een pick up transfer die niet op kwam dagen, althans dat dachten we. Achteraf gezien bleek het een grote bus te zijn die ons vanaf een ander hostel zou oppikken. We moesten dus ons eigen vervoer regelen: een taxi. We kwamen gelukkig op tijd bij de boot aan, maar hier kregen we door dat op de tour geen drinken en snacks in het pakket zaten. Toen we op het eiland (Barefoot Kuata) aankwamen en anderhalf uur besteedden aan het snorkelen met haaien, voelde ik me onwel worden. Achteraf bleek dat dit kwam doordat op deze tour ze kraanwater aanbieden waar ik ziek van was geworden. Het snorkelen met de haaien was wel erg gaaf. De haaien waren White tip reef sharks en waren tot zo'n 2 meter groot. Niet super groot dus, maar nog steeds groter dan ikzelf dus behoorlijk indrukwekkend, haha. De haaien waren erg nieuwsgierig, dus als je niks deed kwamen ze dan ook erg dichtbij. Een hele gave ervaring!
Dit eiland was veel groter dan het vorige eiland en had zelfs een aantal bergen. De bergen bestaan allemaal uit gestold lava en vanaf de toppen kon je heel mooi 360 graden om je heen kijken. Toen we terug kwamen van de tours voelde ik me erg zwak en alles wat ik at ging er ook weer uit. De tours op dinsdag was dan ook een beetje een drama voor mij. Zwak als ik was lag ik eigenlijk de hele dag in de schaduw en soms in de zee om een beetje af te koelen. Op dit eiland: South Sea Island, mocht ik in mijn eentje een catamaran pakken en ermee gaan zeilen. Dit was erg gaaf om te doen! Fijn dat ik al wist hoe je moet zeilen! Ik leerde Adrian hoe hij moest zeilen en bleef verder op de catamaran liggen omdat ik echt niet eens energie had om 10 meter te lopen, haha. Op dit laatste eiland was het rif verreweg het beste. Veel goede koralen en een heleboel mooie gekleurde vissen om je heen.
Op woensdag zijn we naar de stad Denerau gegaan. Dit is weer een totaal ander deel van Fiji: dit is de plek waar de cruises aanmeren en vertrekken naar de toeristeneilanden. Deze plek heeft zeer goede infrastructuur, honderden super de luxe hotels en natuurlijk matchende prijzen: alles wat je hier koopt is minstens 3 keer duurder dan in Nadi. Het is een beetje triest om te zien dat de verschillen tussen arm en rijk zo groot zijn. Hier hebben we wat souvenirs gekocht en heb ik vlechten laten zetten.
Donderdag begonnen we aan onze trip eilandhoppen in de Yasawa's. Onze eerste stop was Coral View. Vanuit ons hostel in Nadi reden we met een lokale Fiji bus (we waren de enige blanken in de bus) naar de lokale haven vanwaar de locals met de boot naar de eilanden gaan. We zijn hier met de lokale boot naar ons eiland Coral View gegaan. Dit was een erg leuke vaart, omdat we nu echt de lokale Fijiërs konden leren kennen. Met 1 Fijiër hebbe we lange gesprekken gevoerd en hebben we Uno gespeeld. Toen we aankwamen op Coral View werden we een warm welkom geheten. Iedereen had op het eiland maar 1 doel: zorgen dat je je er thuis voelt en dat deden ze erg goed! Ook dit eiland had ongelofelijk witte stranden en een prachtige zee. Voor de kust van dit eiland was het rif Blue Lagoon: een beschermd rif, wat duidelijk zichtbaar was. Het snorkelen hier was werkelijk waar prachtig. We hebben vele vele verschillende soorten vissen gezien, we hebben de levensgevaarlijke zwart met witte koraalslang gezien, zeekomkommers, zeeslakken en een meter grote oesterschelpen. Prachtig! Elke dag hebben we volleybal gespeeld met de locals en voor de rest bestond de dag uit zonnen, relaxen en zwemmen: Fiji time! Alles gaat op Fiji rustig aan. Fiji time betekent dan ook dat niks op tijd gaat. Rustig aan doen, relaxen en gelukkig zijn is waar het hele leven op Fiji om gaat.
Eén van de dagen hier zijn we naar een grot gegaan op een ander eiland. De grot was volledig gevuld met water en op 1 punt moest je zelfs duiken en je adem inhouden voor een paar seconden om naar een andere grot te gaan. Een heel gave ervaring was dit!
Op ons tweede eiland, White Sandy Beach, werden we helaas niet zo welkom onthaalt. De bazin wilde onze papieren dat alles van de trip al betaald was niet aannemen. Gelukkig belde ze met onze reisorganisatie en na een heleboel heen en weer gescheld kwamen ze er gelukkig over uit dat we konden blijven. Pff, gelukkig maar. Nadat we volleybal met de locals hadden gespeeld hier, werden we echt opgenomen in hun vrienden kring. Elke dag speelden we volleybal samen, we snorkelden veel, we liepen wat over het eiland en dat was het zo'n beetje wel. Veel meer kon je ook niet doen, want na 100 meter lopen was je zo bezweet dat je maar liever weer wilde rusten van de 'enorme' inspanning of de zee in sprong en dan in een hangmat ging liggen om weer droog te worden, haha. De laatste nacht hadden we een fantastisch kampvuur met de locals en praatten we tot 2 uur 's nachts over van alles en nog wat terwijl we naar de heldere hemel zaten te kijken. Ik had een interessant gesprek met Abo, een gezellige Fijiër, over de tornado die in februari Fiji teisterde. Hij vertelde dat de tornado veel levens geëist had en dat vele mensen nog steeds bezig waren met hun huizen op te bouwen van na de storm. Abo zelf had zijn broer verloren doordat een dak op zijn hoofd viel. Wauw, heftig! De twee nachten hier op dit eiland waren echt geweldig en deze mensen waren echt onze vrienden geworden. Het was dan ook even moeilijk om het eiland te verlaten...
De laatste twee nachten van ons eilandhopavontuur brachten we door op Wayalailai in een homestay. Beter konden we ons Fiji avontuur niet afsluiten! We verbleven 2 nachten in een ontzettend warm Fiji gezin met 6 kinderen. We hebben een prachtige zonsondergang gezien vanaf de top van de berg op het eiland, we hebben volleybal gespeeld met zo'n 20 locals, ik heb een enkelbandje gemaakt van echt bloedkoraal, schelpen en parels, we hebben mango's van de bomen gehaald en tot diep in de nacht gekaart met de hyperactieve kinderen. Super gaaf om te zien is dat de mensen hier echt helemaal niks hebben: de douche bestaat uit een bak water waarbij je met een bakje water over je hoofd giet, de drinkwatervoorziening kwam direct uit de regenwaterton en het eten werd op een echt vuur bereidt; maar de mensen zijn gelukkig hier! Ze zeiden ons: waarom zou je meer nodig hebben als we gelukkig zijn met wat we nu hebben? En ze hebben helemaal gelijk. Ze hebben helemaal niet meer nodig. De kinderen vonden het erg jammer dat we weer weggingen na de 2e nacht en ik moet zeggen dat ik hun ook wel ging missen. Het was zo'n warme familie!
We werden met de kleine vissersboot van de man van het gezin terug gevaren naar het vaste land. Een heftige, geweldige vaart, omdat het die ochtend voor het eerst in tijden hard geregend had en de golven erg hoog waren. We pakten de lokale bus terug naar het hostel wat een heel avontuur werd, haha. We zaten in de bus en werkelijk waar niemand wilde in die uren in de bus naast mij gaan zitten. Dus zo moesten de donkere mensen zich gevoeld hebben in Europa...
De laatste nacht verbleven we in hetzelfde hostel als de eerste week in Fiji en de dag erna stonden we weer heel heel vroeg op om naar het vliegveld te gaan en Fiji alweer vaarwel te zeggen.

Fiji was voor mij een geweldige ervaring. Zo gaaf om te zien hoe mensen met zo weinig gelukkig kunnen zijn, hoe je gelukkig kunt zijn met de hele dag niks doen en relaxen en dat alles op zijn eigen tijd wel komt. Fiji is dan ook een echt paradijs voor koppels om er een fijne tijd door te brengen. Ik zou hier zeker als koppel terug willen komen!

• 15 Januari 2017 - 20:16

Hans Thomassen:

Hoi Bo,

Jaloersmakend, die reisverslagen van jou! Het lijkt allemaal heel paradijselijk! Als Niels dit leest zal hij vast enthousiast worden en straks ook de stoute schoenen aantrekken. Heel veel plezier nog de resterende weken en pas goed op jezelf!
    Hartelijke groet, Hans

Tags: Fiji, Hitte, eilanden