Whanganui - Reisverslag uit Bulls, Nieuw Zeeland van Bo Krause - WaarBenJij.nu Whanganui - Reisverslag uit Bulls, Nieuw Zeeland van Bo Krause - WaarBenJij.nu

Whanganui

Door: Bo Krause

Blijf op de hoogte en volg Bo

17 November 2016 | Nieuw Zeeland, Bulls

Whanganui!
De afgelopen weken zijn als een speer voorbij gevlogen. Ik heb zoveel enorm gave momenten meegemaakt en een aantal dagen die ik het liefst direct weer wil vergeten. 3 weken geleden waren we in Whanganui. We hebben hier een super gave kayaktrip gemaakt over
de Whanganui River, wat ik de vorige keer al vertelde en hebben we een aantal gebouwen gezien. De volgende dag waren er allemaal festivals. Eerst zijn we naar de farmersmarket en de foodmarket
gegaan om heerlijk te eten: een heerlijke hot chocolate en een chocolade broodje. Hierna zijn we naar Virginia Lake gegaan. Een prachtig meer met een prachtig park eromheen. Dit doen de Maori
super: overal zijn goed onderhouden parken waar mensen kunnen ontspannen en van de natuur en de vogels kunnen genieten. We zijn rond het meer gelopen en zijn vervolgens naar het volgende
festival gegaan: International Festival of Food and Cultures. We hebben hier vele verschillende dans en zingacts gezien: Japanse drummers, Chinese optreden met een draak, Fiji dansers, Maori
popsterren, haka’s gedaan door kleine kinderen, Schotse dans en nog een paar Chineze zang optredens. Verder was er een hoop voedsel te verkrijgen: ik heb Chinese Bapau gegeten, Jamaicaanse curry met geit en varken (erg goed!), Fiji eten met rijst, Samoaanse curry met een soort pannekoekje en Duitse Bavariaanse worst. Allemaal heerlijk! Na dit wilden we naar de Cook’s Gardens. Daar aangekomen bleek dat er een Rugby game aan de gang was. Voor maar 2 dollar
konden we de hele game zien. Heerlijk zittend op het gras in het zonnetje, kijkend naar de Rugby game, het was geweldig. Ik snapte er vrij weinig van, moet ik zeggen. 20-18 wonnen de Whanganui
tegen de Buller. ’s Avonds gingen we naar het volgende en laatste festival: Latin American and Spain Filmfestival. We hebben hier gratis dips, chips en wijn gekregen en de film ‘Días de venilo’ was ook
gaaf. Op zondag zijn we naar de Bason’s Botanical Gardens gegaan. Een werkelijk prachtige plek. Het is een goed onderhouden gigantische tuin met een aantal kassen waarin planten zitten. Verder zijn er
zelfs gas barbecues gratis om te gebruiken. Hierna zijn we naar de Bird Life Sanctuary gegaan. Toen we aankwamen is het eerste wat we zagen een gigantisch Brits landhuis op een heuvel. De heel
inrichting van het huis is ook compleet oud-Brits. In de sanctuary hebben we alle paden gelopen die er te lopen waren en we hebben een heleboel gave vogels gezien: saddle back, tui, king fisher, black
bird en ik heb zelfs een kaketoe zien vliegen. Na de wandelingen zijn we een kijkje gaan nemen in de stallen van het landhuis. Wauw, ik wilde dat ik zulke stallen had! Alles wat op z’n oud-Brits en
deed koninklijk aan. Ik nam nog even een kijkje in de zadelkamer waar de oude zadels lagen; alles onder het stof, maar gaaf om te zien! Kai Iwi Beach was de volgende stop. Er stond helaas een behoorlijke wind, dus lang konden we het er niet volhouden, maar een mooi strand is het zeker. ’s Avonds zijn we naar de Haunted Barn in Palmerston North gereden. Een gave Halloween ervaring waarbij wij in een soort doolhof liepen en mensen verkleed als enge figuren uit Horrorfilms je aan het
schrikken probeerden te krijgen.
Op maandag hebben we veel gallerijen en musea bezocht. Ze hadden erg interessante collecties
waarbij je bij sommige dingen echt blijft afvragen hoe ze dit in hemelsnaam kunst kunnen noemen…Hierna zijn we naar Westmere Lake gegaan, waar we een aantal vogels hebben kunnen spotten en ’s
avonds zijn we gaan barbecueën in de Bason’s Botanical Gardens. Echt genieten in het heerlijke weer met heerlijk eten!
Dinsdag zijn we naar het zwembad Splash Centre gegaan. Hier hebben we een aantal uren doorgebracht: borstcrawl, baantjes rennen (ja ze doen hier heel actief aan aqua running, haha),
sauna (!!!) en hot water pools. Heerlijk! Hierna hebben we door de stad gewandeld en zijn we naar het Kowhai park gegaan: een gigantische speeltuin vol met speeltoestellen die een dier voorstellen:
octopus, nijlpaard en paua waren maar een paar van de velen. Een super leuke plek om er met je kinderen in te vermaken! De Glenby Rose Gardens was de volgende stop. Een mooie wat kleinere tuin met gave heerlijk ruikende rozen. ’s Avonds zijn we naar Virginia Lake gegaan en hebben we mooie Light Paintings gedaan.
De allerlaatste dag in Whanganui zijn we langs de Whanganui River Road gereden. Eerst kwamen we door Jerusalem: dit is een gemeenschap met een kerk die 200 jaar geleden gesticht is door een
Britse. Het is gaaf om te zien dat de Maori er hun eigen religie van maken. Je ziet een schilderij van een Maori vrouw met een kind: Maria, je ziet Maori carvings van een Maori man met een halo boven
zijn hoofd en wonden in zijn handen en voeten om Jezus voor te stellen: erg indrukwekkend! Het gevoel dat de plek je geeft is eigenlijk vooral vreemd. Ik voelde me niet bepaald op mijn gemak bij
het idee dat mensen speciaal voor God in Nieuw Zeeland in een vreemde community: Jerusalem gaan wonen… Na Jerusalem zijn we nog door Athene en Londen gekomen. De Whanganui River Road
was op sommige plekken bezaaid met grote rotsblokken die op de weg waren gevallen. Ter plekke werden deze stenen voor ons en anderen opgeruimd. Eens moesten we 20 minuten wachten en
belandden we midden in een stoet old timers. We raakten aan de praat, omdat zij ook moesten wachten en ze gaven ons zelfs snoepjes, haha. We hebben verder nog een wandeling van ruim 2 uur
gemaakt: Athene Skyline walk viewpoint. Op de top vonden we per ongeluk een geocaching box, dus hebben we er maar iets uitgehaald en teruggelegd aangezien we er toch waren.

En dat was zo'n beetje wel de week tweeënhalve week geleden!