Queenstown and the Catlins! - Reisverslag uit Owaka, Nieuw Zeeland van Bo Krause - WaarBenJij.nu Queenstown and the Catlins! - Reisverslag uit Owaka, Nieuw Zeeland van Bo Krause - WaarBenJij.nu

Queenstown and the Catlins!

Door: Bo Krause

Blijf op de hoogte en volg Bo

29 Januari 2017 | Nieuw Zeeland, Owaka

12 januari hebben we Lumsden verlaten en zijn we naar Queenstown gegaan. Deze eerste dag zijn we gaan shoppen (het was mijn laatste kans om cadeautjes voor thuis te kopen), zijn we door het park langs de waterkant in Queenstown gelopen en hebben we de overheerlijke beroemde Fergburger gegeten. Wauw, wat was dat een reusachtige burger en inderdaad overheerlijk! Enig nadeel is dat je ervoor eerst 20 minuten in de rij moet staan en daarna 20 minuten moet wachten tot
de hamburger gemaakt is. Maar: zeker de moeite waard!

Ik denk dat ik Queenstown de gaafste stad vind van alle steden die ik ooit heb bezocht. Het is er behoorlijk druk, maar doordat de grote bergen aan de ene kant en een gigantisch meer aan de andere kant Queenstown insluiten, voelt de stad aan als een groot dorp. Van alle steden die ik in Nieuw Zeeland heb bezocht, zou ik het liefste in Queenstown wonen.

Die eerste avond hebben we een leuk Duits stel ontmoet, waarmee we de hele nacht in het hostel hebben gepraat en gekaart.

13 januari zijn we naar Wanaka gereden en hebben we Roy’s Peak beklommen. Een 6 uur durende return wandeling naar de top van Mount Roy. Erg, erg steil, maar als je op de top bent aangekomen
zul je het zeker de moeite waard hebben gevonden! Vanaf de top heb je prachtige uitzichten over het Wanaka meer en over de prachtige Southern Alps. Ik denk dat dit één van de prachtigste uitzichten is die ik ooit heb gezien. Enorm idyllisch met het knalblauwe water van de meren en de prachtige bergen op de achtergrond.

14 januari zijn we samen met Felicitas, een meisje die Adrian al kende, naar een soort paardenevenement aan Lake Hayes gegaan waar ze van alles en nog wat hadden wat met het boerderijleven en met paarden te maken had. Het was voor mij erg leuk om te zien dat het er bijna precies hetzelfde aan toe gaat als bij ons in Nederland. Ik zag een aantal leuke pony’s met winnaarslinten om, een show waarbij ze zonder zadel sprongen en het begin van de springcompetitie. Verder was er van alles en nog wat te zien. Van politie- en brandweerauto’s tot
geschoren alpaca’s en babygeitjes. Ze hadden er voor zowat alles wel een competitie; bloemen, groenten, iets met oude mobieltjes, schapen, leukste huisdier etc. Na dit evenement zijn we naar Arrowtown gegaan. Een heerlijk schattig sfeervol dorpje dat bijna Europees aandoet vanwege de dikke bomenlanen en de kleine huisjes. We hebben hier de Chinese early settlement gezien en we hebben hier nog een poosje langs de rivier gelopen om een plaats van de Lord of the
Rings te bekijken. ’s Avonds namen we afscheid van Felicitas en zijn we uiteten gegaan in een Mexicaans restaurant. Hierna zijn we cocktails gaan drinken in een gezellige hub en zijn we nog naar
danceclubs gegaan.

15 januari hebben we Michel getroffen in de Remarkables. Michel hadden we leren kennen in Hopewell, zo’n anderhalve maand geleden en hij vroeg me of we elkaar weer konden treffen. De Remarkables is de naam van een gaaf gebergte waar je een skigebied vind en een wandelpad voor wanneer er geen sneeuw ligt. We hebben met Michel en zijn travelmate het wandelpad gelopen. Het was erg gezellig en we hadden vanaf daar prachtige uitzichten over Queenstown. Hierna zijn Adrian en ik naar Glenorchy en Paradise gereden; plekken waar de Lord of The Rings is opgenomen. De uitzichten waren geweldig, maar de wind bedierf de pret een beetje. We zijn er dan ook niet lang
gebleven en terug in Queenstown hebben we nog churro’s gehaald en een heerlijk ijsje gegeten.

16 januari troffen we Isseei weer die we in onze vorige werkplek in! Lumsden hadden leren kennen. We hebben echt een hele boel dingen gedaan die dag. Het was niet echt geweldig weer, dus begonnen we de dag met een Fergburger halen. Het was opnieuw overheerlijk. Hierna zijn we naar de Below Zero Ice bar gegaan. Dit is een cocktail bar waarin alles uit ijs gemaakt was. Zo waren er pinguïn sculpturen, een koets, een troon en nog veel andere dingen allemaal uit ijs gemaakt. De cocktails die je dronk werden verder in bekers geserveerd die compleet uit ijs bestonden. Erg gaaf, maar ook super koud natuurlijk, dus langer dan driekwartier kon je er echt niet blijven. Hierna zijn we
naar het Haunted House gegaan. Er wordt gezegd dat dit het engste haunted house van Nieuw Zeeland is en ik moet zeggen dat het inderdaad erg eng was, haha. We hebben er binnen enorm veel
lol gehad. Het was erg eng en pikkedonker. Enge wezens streelden onze enkels en nekken, er kwamen dingen tegen onze gezichten aan en wezens achtervolgden ons. Super gaaf! De laatste attractie in Queenstown die we samen hadden gedaan was Thrillzone. Thrillzone is een plek waar je in een soort bioscoopzaal zit op een stoel die kan bewegen en waarbij de omgeving om je heen past bij wat je ziet door je 3D bril op het scherm. Zo kwamen er bubbels uit de lucht vallen, streken takken langs je benen, kwam er sneeuw en water en een hele hoop lucht in je gezicht. We hebben hier een achtbaan gedaan, een haunted house die nog enger was dan die waar we net in waren geweest, een sci-fi en een vliegtuigvlucht. Erg gaaf was het met de speciale effecten om je heen waardoor het net leek alsof je er echt was.

17 januari zijn we naar de Catlins gereden. We hebben Isseeì dus weer gedag gezegd en daarna zijn we de 3,5 uur durende rit aangegaan. Max en Hannah (hadden we ook in Lumsden leren kennen)
waren al in het vakantiepark waar we zouden gaan werken voor de volgende 11 dagen.

Onze werkplek in de Catlins was net zoals de vorige werkplekken weer echt gaaf. We raakten goed bevriend met de personeelsleden, het werk was gemakkelijk en we hadden genoeg tijd om de hele
omgeving te ontdekken. In deze 11 dagen bestond het werk voor mij voornamelijk uit het strippen, schoonmaken en
opmaken van de bedden en kamers in het vakantiepark. Verder hebben we een hoop uur doorgebracht met bordenwassen in het plaatselijk beroemde café van het vakantiepark en met
onkruid weghalen en planten uitgraven en herplanten op hun grote grondstuk van 5000 hectaren.

We hebben hier vele watervallen gezien: McLean Falls, Korupuku Falls, Nicaragua Falls (van wel 1 meter hoog haha), Purakaunui Falls en de Matai Falls. We hebben vele gave stranden bezocht, het wereldberoemde gefossiliseerde bos gezien in Curio Bay, we hebben op het zuidelijkste puntje van Nieuw Zeeland gestaan in Slope Point en hebben heerlijk gesurft in Porpoise Bay. Verder hebben we
nog Hector Dolphins, sealions, seals en een gave yellow eyed penguin gezien (!). 2 keer hebben we nog een gave party gehad met de mensen die in het vakantiepark werkten met een hoop gezelligheid en gedans. Het weer was het overgrote gedeelte van de tijd erg slecht met een hele hoop regen en harde wind, maar dat was voor ons geen probleem. We vermaakten ons prima met de grote filmcollectie en onze kaarten met Max, Hannah en Katia (een Duitse meid die we
hier hadden leren kennen).

Ik heb een heerlijke tijd gehad hier in het vakantiepark met een hele hoop gezelligheid en heerlijk eten. Helaas kwam hier ook het plotselinge nieuws dat mijn lieve opa overleden was… Een grote schok voor iedereen in de familie aangezien het volledig onverwacht was…

Op dit moment ben ik in Oamaru. Nog precies 1 week te gaan en dan vlieg ik naar huis! Ik kan niet wachten thuis te zijn, mijn familie te steunen en mijn lieve vriend weer te zien. Maar eerst komen er
nog een aantal geweldige plaatsen aan!