5 weken in Nieuw Zeeland! - Reisverslag uit Raglan, Nieuw Zeeland van Bo Krause - WaarBenJij.nu 5 weken in Nieuw Zeeland! - Reisverslag uit Raglan, Nieuw Zeeland van Bo Krause - WaarBenJij.nu

5 weken in Nieuw Zeeland!

Door: Bo Krause

Blijf op de hoogte en volg Bo

12 Oktober 2016 | Nieuw Zeeland, Raglan

Ik ben alweer 5 weken in Nieuw Zeeland! De afgelopen 4 weken heb ik ongelofelijk veel gedaan. Nu ik samen reis met Adrian kom ik op heel veel plaatsen, waar ik zonder auto niet zou zijn gekomen.
Na Whangarei ben ik in Coromandel, Waitomo, Rotorua, Taupo, Napier, Gisborne, Opotiki, Mt Maunganui en Raglan geweest. Een heleboel nieuwe plaatsen en een heleboel nieuwe ervaringen dus! Ik zal proberen de afgelopen maand zo goed als mogelijk samen te vatten.

Mijn vorige reisverslag eindigde in Whangarei, dus daarmee zal ik nu beginnen.
Nadat ik in Whangarei aan ben gekomen en ik een SMS van Adrian had gekregen dat hij ook naar Whangarei zou komen, ben ik rond gaan kijken in Whangarei. Een eenvoudig stadje met een paar drukke straten en een aantal leuke winkels om kleren te shoppen. Wat ik natuurlijk ook gedaan heb Toen Adrian aan was gekomen in Whangarei zijn we naar de Whangarei Falls gegaan en zijn we uiteten geweest bij een Italiaans restaurant. Terwijl wij in Whangarei verbleven, was het continu aan het regenen, dus we konden helaas niet echt veel buiten doen. We zijn naar botanische tuinen geweest en we hebben Mount Manaia beklommen vanwaar we een prachtig uitzicht hadden op stranden en zover je kon kijken zag je bomen.

De volgende bestemming was Coromandel. Het weer was ook hier helaas continu behoorlijk slecht. We hebben in Coromandel de Cathedral Cove bezocht; een prachtige grot op het strand. Zeker de moeite waard om te bezoeken! Verder zijn we naar de Hot Water Beach geweest. Dit is een plek waar warm water bronnen uitmonden onder het strand aan de zee. Het enige wat je hoeft te doen is een kuil te graven en dan te zorgen dat je het gloeiend hete water van de wellen mixt met het water van de zee. Super gaaf om je eigen warme bad te hebben op het strand terwijl je kijkt en luistert naar de zee!

De volgende stop was Waitomo. Waitomo staat bekend om haar prachtige grotten vol gloeiwormen. De eerste dag hebben we in gratis grotten rond geklauterd en hebben we al fantastische gloeiwormen gezien. We moesten op sommige plekken zelfs zowat gaan zwemmen! De volgende dag hebben we een fantastische tour gemaakt van 7 uur in grotten met een organisatie. Het was behoorlijk duur, maar zeer zeker het geld waard! Met een klein busje zijn we naar de grotten toe gereden waarna we begonnen met een abseiling van 100 (!) meter! Beneden aangekomen hebben we geluncht en hebben we foto's genomen van het laatste beetje daglicht voor de aankomende 7 uren. De tocht in de grotten was geweldig. We hebben veel gezwommen, ik ben door een waterval omhoog geklommen, we moesten 4 meter in het pikkedonker het water in springen, we zagen ontzettend gave fossiele schelpen, oesters met parels en botten en tenslotte hebben we gerust op een fantastische plek met miljoenen gloeiwormen om ons heen. Adembenemend! De tocht werd afgesloten met een goede BBQ. Een prachtige dag! Verder ben ik naar Matamata geweest om de Hobbiton Movie Set te zien: een super leuke movieset waarbij het niet moeilijk is je voor te stellen met echte Hobbits om je heen.

Na Waitomo zijn we naar Rotorua gegaan. Het eerste wat je merkt als je in Rotorua aankomt is de doordringende zwavel geur. Rotorua is de stad van de vulkanische activiteit. In Rotorua hebben we de Rainbow Mountain gezien; een berg met verschillende kleuren door de reacties van het steen met de vulkanische stoffen in de lucht en in het water dat aan de voet van de berg ligt. Het meer heeft een perfect blauwe kleur dankzij de bacteriën die in het warme water leven. Super gaaf! Alle dagen zijn we 's nachts naar de Twin Stream gegaan: een plek waar een warme (door warm water bron) en een koude rivier samen komen. Het is geweldig om 's nachts hierin te liggen en naar de sterrenhemel te kijken! Een fantastische ervaring! Verder ben ik in Rotorua naar de Mitai Village geweest waar ik een echte Hangi (diner waarbij het eten wordt bereid op ouderwetse manier: in een kuil op hete stenen) heb bijgewoond. Hier werd mij veel verteld over de Maori cultuur. Het eten was daarnaast ook fantastisch! In Rotorua hebben we ook gerodeld. Erg leuk om zo hard als mogelijk is van de berg af te scheuren! Tenslotte hebben we er een rafting tour gedaan waarbij je van verschillende watervallen en zelfs van een waterval van 7 meter af gaat! Onze boot draaide om de kop dus we werden allemaal gelanceerd uit de boot. Super gaaf!

De volgende bestemming was Taupo. We hebben hier de super indrukwekkende Haka Falls gezien. We zijn verder nog naar de botanische tuinen geweest en hebben een gave zeiltocht gemaakt naar Maori Rock Carvings. Dit is een plek waar een Maori een rotstekening heeft gemaakt om zijn chief te eren. Interessant om te weten is dat Lake Taupo even groot is als de stad Singapore en dat de bodem van Lake Taupo nog steeds behoort tot het bezit van de locale Maori. Iedereen die wil vissen of iets wilt doen op het meer moet de Maori om toestemming vragen en moet hun betalen om van het meer of de vissen die erin leven gebruik te maken. In Taupo hebben we verder een wandeling gemaakt langs het meer naar de Hot Water Beach. Dit is echter maar een heel heel klein strandje met 1 gloeiend hete stroom kokend water. Niet echt perfect om in te gaan liggen; het was zelfs te warm om je voeten in te dippen. Wel was er een soort Twin Stream in Taupo waar we wel in konden zitten. Heerlijk warm water en een fantastische plek om te rusten in de natuur!

Napier was de plek na Taupo waar we heen zijn gereden. Hier was het eindelijk goed weer, de dagen hiervoor was het voornamelijk regen met af en toe een heel klein beetje zon. Napier is de hoofdstad van Art Deco Lights. 's Avonds heeft het stadje dan ook een fantastische sfeer; bomen zijn permanent versierd met kerstverlichting, de fonteinen veranderen continu van kleur en zelfs de rotondes waren verlicht. Overdag is Napier echter niks aan. Een stad met 1 grote drukke weg dwars door de stad heen en de mensen hier zijn allemaal op zoek naar werk of werken al, dus er heerst een stemming van stress. We zijn dan ook overdag de stad ontvlucht. 1 Dag zijn we naar Te Mata Peak gegaan vanwaar je prachtig uitzicht hebt over Hobbit-achtig landschap. Hier hebben we de zonsondergang gezien en zagen we een prachtig onweersfront naderen. Super mooi! De dag erop zijn we naar Cape Kidnappers gegaan. Dit was een lange wandeling van in totaal 18 kilometer retour naar een kolonie Jan van Genten. De hele wandeling is over het strand en je kunt prachtige kliffen zien terwijl je wandelt. We hadden de hele dag fantastisch weer, dus dit was echt een optimale dag!

Na Napier zijn we naar Gisborne gereden. We zijn onderweg gestopt bij een paar gave watervallen: Te Ana Waterfalls & Tongoio Falls. Om bij de watervallen te komen, moesten we over compleet bemodderde stijle wandelpaden lopen, dus we lagen continu in een deuk omdat we weer uitgleden. Onmogelijk om schoon beneden te komen! Verder zijn we nog gestopt bij de Rere Waterfalls en de Rere Rockslides. Dit laatste is een natuurlijke glijbaan van 60 meter lang bestaande uit gladde rotsen met aan het einde van de rockslides een diepe poel. Het was eigenlijk veel te koud, maar we wisten dat we er niet meer terug gingen komen. We vonden er een gebroken bodyboard, hebben ons omgekleed en zijn gewoon van de Rockslides afgegaan. Een enorm gave ervaring!

In Opotiki, de volgende bestemming, wilden we een paar dagen rusten en niks doen. We zaten in een hostel direct aan het strand. Helaas was het continu aan het regenen, dus echt een rustplaats was het niet. We zijn naar botanische tuinen geweest, hebben er loopvogels gespot: Weka's en we zijn naar Whakatane gereden waar we de Marae (meetinghouse voor Maori people), een Maori grot en een waterval hebben gezien. Hier hebben we ook Fish 'n chips gegeten en hebben de dag afgesloten met een paar potjes Uno met de andere Backpackers in het hostel.

Na Opotiki zijn we naar Mt Maunganui gegaan. Dit ligt vlak bij Tauranga, een grote havenstad waar veel opslag wordt gedaan om daarna weer te verschepen. We verbleven hier ook in een werkhostel. Niet echt een fijn hostel omdat iedereen elke dag aan het werk is en 's avonds alleen maar alcohol drinkt. We hebben hier de berg beklommen vanwaar je prachtig uitzicht hebt op de mooie spierwitte stranden van Tauranga. Ook zijn we hier naar een trampolinepark gegaan waar ik mijn lichaam uit heb getest: ik kan nog steeds alles wat ik vroeger met turnen kon! Ook zijn we naar een grote fossielen markt geweest wat op het terrein van een paardenracebaan lag.

En dan ben ik eindelijk bijna tot het einde gekomen. Ik verblijf nu in Raglan. Ik reis nog steeds samen met Adrian en heb al een heleboel mensen ontmoet en nieuwe ervaringen opgedaan. Raglan is een gave super relaxte surfstad waar vooral surfdudes en hippies rondlopen. Het hostel is geweldig; er zijn hangmatten, je hebt zicht op de zee, er is een sauna en er is zelfs een hot tub! De mensen hier zijn super relaxt en ik heb het hier erg naar mijn zin. Gisteren hebben we gekajakt, hebben we de Bridal Veil Falls gezien wat echt een prachtige waterval is; de mooiste die ik tot nu toe in Nieuw Zeeland heb gezien en hebben we ''s avonds heerlijk gerelaxt in de hot tub. We hebben hier verder nog fish 'n chips gegeten, hebben de surfers de grote golven zien surfen en hebben heerlijk gerelaxt in de volle zon op een prachtig zwart strand. Vandaag zijn we naar Te Puia Beach gereden, ook een Hot Water Beach. Helaas begon het alweer vloed te worden, dus hebben we hier niet kunnen liggen in het warme water. Omdat het slecht weer werd en we niks anders op het programma hadden staan zijn we doorgereden naar Albatross Point, maar helaas hebben we geen Albatrossen kunnen spotten. We zijn daarna doorgereden naar Waitomo, omdat we toch in de buurt waren, om de Natural Bridge te zien die we door het slechte weer de vorige keer hadden overgeslagen.

Zo, eindelijk ben ik tot het einde gekomen en weten jullie wat ik de afgelopen paar weken allemaal heb gedaan. Ik heb mij soms erg alleen gevoeld en op andere momenten kon ik erg genieten van de plekken die we allemaal hebben bezocht. Het blijft een enorme leerschool om je continu te vermaken en om alle mindere dingen zoals eten koken, was doen etc. ook voor elkaar te krijgen. Gelukkig praat ik veel met vrienden thuis om niet alleen te voelen en deze tijd hier in Nieuw Zeeland zo fijn als mogelijk te maken! Ik heb al enorme ervaringen opgedaan hier en ik ben heel benieuwd naar de ervaringen die gaan volgen!
Ik heb in december werk gevonden in Wellington met paarden en tot die tijd blijven we fijn verder reizen!

Ik zal proberen de blog wat vaker bij te houden!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Bo

Hoi iedereen! Voor 5 maanden reis ik op 5 september naar Nieuw Zeeland. Het is een geweldig avontuur. Enorm spannend, maar ik heb er erg veel zin in!

Actief sinds 16 Aug. 2016
Verslag gelezen: 231
Totaal aantal bezoekers 13060

Voorgaande reizen:

05 September 2016 - 06 Februari 2017

5 maanden Nieuw Zeeland!

Landen bezocht: